Klinika VetriverOrtopedia

• W prowadzonej od 1998 roku Klinice Weterynaryjnej Vetriver udzielamy pomocy w zakresie leczenia układu ruchu zwierząt – zarówno ambulatoryjnego, jak i szpitalnego. Ortopedia dla psów i dla kotów ma na celu pomoc domowym pupilom w powrocie do pierwotnej sprawności po urazach oraz operacjach. W jej ramach prowadzone są także terapie dla zwierząt chorujących na schorzenia układu ruchu. Przeprowadzamy w klinice weterynaryjnej badania diagnostyczne pozwalające ustalić przyczynę problemów zdrowotnych czworonoga, a następnie przygotowujemy program leczenia ortopedycznego zwierząt.

W placówce przyjmujemy pacjentów z różnego rodzaju schorzeniami – od drobnych urazów po poważne uszkodzenia wymagające interwencji chirurgicznej bądź długofalowego leczenia. Stosujemy między innymi terapię IRAP, TTA RAPID oraz inne, dostosowując je do rodzaju dolegliwości czy stopnia zaawansowania choroby. Leczenie ortopedyczne zwierząt poprzedzamy szczegółowym wywiadem z właścicielem w celu ustalenia ewentualnych przyczyn schorzenia i czasu jego wystąpienia.

Leczymy:

1. Dysplazje stawu biodrowego

Niedokładne dopasowanie w stawie i przemieszczenia głowy kości udowej względem położenia panewki, a także zwichnięcie w stawie są najczęstszymi konsekwencjami dysplazji stawu biodrowego. W ortopedii określana jest jako choroba dziedziczna, czyli zostaje przekazana na potomstwo, ale ostatnie badania wykazały, że na rozwój choroby mogą mieć wpływ także czynniki środowiskowe. Na wystąpienie schorzenia może wskazywać m.in. sztywny chód, zmniejszona ruchliwość, ostrożniejsze siadanie i kładzenie się, problemy z wchodzeniem po schodach lub wskakiwaniem do auta.

2. Dysplazje stawu łokciowego

Na dysplazję stawu łokciowego składają się aż trzy wady występujące w obrębie tego stawu prowadzące do jego zapalenia oraz zwyrodnienia. Główną przyczyną występowania tej choroby są geny, jednak nie bez wpływu na rozwój schorzenia pozostaje żywienie i aktywność fizyczna. Pierwsze objawy pojawiają się jeszcze w wieku szczenięcym i można zaliczyć do nich m.in. chwiejny chód, bolesność w obrębie stawu, trudności w poruszaniu się i wchodzeniu, zmniejszoną aktywność ruchową, zmianę sposobu biegania. Należy wówczas niezwłocznie udać się do weterynarza ortopedy.

3. Aseptyczną martwicę głowy kości udowej

Niedostateczne ukrwienie głowy kości udowej jest główną przyczyną choroby Legg Calve Perthesa, czyli aseptycznej martwicy głowy kości udowej, która wymaga leczenia ortopedycznego w klinice weterynaryjnej. Miejsce patologicznych zmian zaczyna obumierać, ponieważ ogniska martwicy występujące w jądrze kostnienia główki i szyjki kości udowej zaczynają zaburzać proces tworzenia i przebudowy kości. Z czasem dochodzi do spłaszczenia i deformacji głowy kości udowej. Problem dotyka z reguły rosnące psy małej rasy i objawia się już w wieku 4-7 miesięcy, z reguły jednostronną kulawizną i krótszą jedną kończyną.

4. Zwichnięcia rzepki

Przemieszczenie się rzepki ku środkowi lub w bok poza tzw. krawędź bloczka kości udowej nazywane jest potocznie zwichnięciem rzepki. Schorzenie dotyka wszystkie rasy psów, przy czym częściej spotyka się je u małych czworonogów. Problem może pojawić się w jednym lub obu kolanach. Z reguły do zwichnięcia dochodzi między 2 a 6 miesiącem życia,gdy szczenię zaczyna prowadzić aktywny tryb życia. Przy lekkim stopniu schorzenia objawy mogą być trudno zauważalne (np. nieco odmienny chód), przy poważnych stanach występują bolesności, obrzęk, podniesiona temperatura w okolicy.

5. Pęknięcia rzepki

Niewielka, płaska kość, która wraz z kością udową i piszczelową budują staw kolanowy ma ogromne znaczenie przy poruszaniu się zwierzęcia. W wyniku intensywnej aktywności ruchowej lub nieszczęśliwego wypadku może dojść do jej pęknięcia, powodującego duży dyskomfort na co dzień i ból. Istnieją także predyspozycje genetyczne u psów ze słabszymi kośćmi. Do najczęstszych objawów, które mogą wskazywać na schorzenie można zaliczyć opuchliznę kolan i bolesność w tym obrębie i niechęć do poruszania się. Należy wówczas niezwłocznie udać się do kliniki weterynaryjnej.

6. Złamania kości

Do najczęstszych przyczyn wizyt u weterynarza ortopedy należą złamania kości. Może dojść do nich w wyniku poważnego wypadku lub agresywnej walki psów, w wieku szczenięcym zdarzyć się może taka sytuacja podczas np. zbyt intensywnego biegania w trakcie wzrostu. Jeżeli problem pojawia się często jest prawdopodobne, że pupil boryka się z dużo poważniejszym problemem jak np. zwyrodnienia czy nowotwór kości. Najczęstszym objawem jest obrzęk w miejscu złamania i ból. Ponadto pojawiają się wyraźne problemy z chodzeniem, a niekiedy pies praktycznie przestaje się poruszać.

7. Zwichnięcia stawów

Pod pojęciem zwichnięcia stawów u psów i kotów rozumie się przemieszczenie kości w stosunku do panewki. Można spotkać się z wrodzonym schorzeniem, gdy zwierzę już rodzi się z takim zwichnięciem, a także z postacią nabytą schorzenia. Pies lub kot może nabawić się zwichnięcia w wyniku wypadku, ale też podczas zabawy. Najczęściej schorzenie objawia się brakiem obciążania bolącej kończyny. Ortopeda weterynarz przeprowadza w klinice diagnozę i ocenia przyczynę oraz miejsce wystąpienia tego problemu, a następnie wskazuje sposób leczenia.

8. Zmiany zwyrodnieniowe stawów

Choroby zwyrodnieniowe stawów wynikają z uszkodzenia chrząstki. Do najczęstszych przyczyn tego zjawiska należy zaliczyć zmiany pourazowe oraz zmiany nieznanego pochodzenia (tzw. idiopatyczne). Do takich problemów może dojść także z wiekiem, a pogłębiają się na skutek nadwagi, która nadmiernie obciąża stawy. U psów może objawiać się niechęcią do wychodzenia na spacer, biegania i skakania oraz ostrożnym chodem, u kotów wyraźnie wydłuża się czas spania. Ortopedia kotów i psów stosuje w leczeniu między innymi terapię IRAP.

9. Zerwania więzadeł krzyżowych

Z problemem zerwania więzadeł krzyżowych mamy do czynienia częściej w ortopedii psów niż kotów. Dolegliwość objawia się przede wszystkim kulawizną, ale także nadmiernie zagiętym stawem kolanowym oraz obrzękiem. Do uszkodzenia dochodzi wskutek mechanicznego urazu i ostrego zerwania albo może być następstwem powolnych zmian zwyrodnieniowych. Leczenie tego rodzaju schorzenia wymaga interwencji chirurgicznej, a jedną z metod jest TTA Rapid. Polega na wprowadzeniu w miejscu przemieszczenia tytanowego klocka, co wpływa na stabilizację.

10. Choroby kręgosłupa – leczenie operacyjne i nieoperacyjne

Niechęć do zabawy, osowiałość, nisko opuszczona głowa, kulawizna kończyn piersiowych, brak apetytu, podkulony ogon – to tylko niektóre objawy, które mogą wskazywać na problemy z kręgosłupem. Choroby tej części układu ruchu najczęściej dotykają starsze i starzejące się czworonogi. Jednak u pewnych ras istnieją większe niż u innych predyspozycje do chorób kręgosłupa. Najczęściej występującą dolegliwością jest dyskopatia, będąca konsekwencją wypadnięcia, przesunięcia lub deformacji tarczek międzykręgowych w wyniku zwyrodnienia krążków. Wymaga leczenia operacyjnego zwierzęcia.

Leczenie nieoperacyjne z zastosowaniem podpajęczynówkowego lub nadoponowego deponowania leków w tym stosowania terapii IRAP I i IRAP II.

11. Niedowłady i porażenia (np. zespół końskiego ogona)

Domowe pupile mogą cierpieć na schorzenia neurologiczne, które objawiają się niedowładem bądź porażeniem kończyn. Przyczyną takich dolegliwości mogą być zmiany chorobowe wywołane m.in. dyskopatią, czy spondylozą kręgosłupa. W naszej Klinice weterynaryjnej spotykamy się także z tzw. zespołem końskiego ogona, który objawia się chwiejnością tylnych kończyn i problemami z nietrzymaniem kału. Niedowład, jak i porażenie mogą występować u psów, kotów oraz innych zwierząt na skutek urazów. Wskazaniem jest operacyjne leczenie ortopedyczne zwierząt.

Wprowadziliśmy innowacyjną metodę leczenia zespołu końskiego ogona poprzez nadoponowe stosowanie terapii IRAP I i IRAP II.

12. Usunięcie guzów skóry i innych narządów

W naszej klinice weterynaryjnej przeprowadzane są zabiegi chirurgiczne, które polegają na usunięciu guzów skóry i innych narządów. Choroba nowotworowa u psa, kota, jak też innego zwierzęcia jest zawsze bardzo złożona i wymaga obserwacji, precyzyjnej diagnozy oraz leczenia - dostosowanego do rodzaju i stopnia zaawansowania schorzenia. Konieczne jest pobranie próbki i przekazanie do badań histopatologicznych, a w przypadku występowania guza w okolicy narządów wewnętrznych wykonywane są najpierw badania radiologiczne, laboratoryjne i ultrasonograficzne.

13. Niestabilność odcinka szyjnego kręgosłupa

O stabilności kręgosłupa decydują w dużej mierze wytrzymałość i położenia więzadeł. Ich uszkodzenia powodować mogą niestabilność odcinka szyjnego kręgosłupa. Do objawów takiego schorzenia można zaliczyć bolesność szyi, zaburzenia chodu, a nawet niedowład bądź porażenie kończyn. Głównym celem leczenia niestabilności odcinka szyjnego kręgosłupa jest jego ustabilizowanie oraz odciążenie początkowego odcinka rdzenia kręgowego. W naszej Klinice weterynaryjnej stosujemy w takich schorzeniach leczenie operacyjne zwierząt.

14. TTA (Tibial Tuberosity Advancement), TTA Rapid, TPLO (Tibial Plateau Leveling Osteotomy), SHO (Sliding Humeral Osteotomy), CUE (Canine Unicompartmental Elbow), TTT (Tibial Tuberosity Transposition) , FLO (Lateral Suture), PAUL (Proximal Abducting Ulnar Osteotomy), FHO (Femoral Head Osteotomy)

24h - Klinika Vetriver LASKI czynna jest przez całą dobę.

Zadzwoń do nas tel: 22 721 00 75 lub napisz: e-mail: lp.revirteviksal

ul. 3-go Maja 89, Warszawa - Laski