Kardiologia

• Diagnostyka i leczenie chorób serca

Choroby serca są częstym problemem u psów i kotów w podeszłym wieku (ale nie tylko). Wczesne ich wykrycie pozwala na spowolnienie rozwoju choroby i znaczne przedłużenie życia naszych pupili.

W ostatnich latach kardiologia weterynaryjna stała się jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin medycyny weterynaryjnej. W naszej Klinice zapewniamy pełną opiekę kardiologiczną. Specjalistyczny i nowoczesny sprzęt umożliwia nam szeroką diagnostykę chorób kardiologicznych psów i kotów.

Opiekę nad pacjentami kardiologicznymi zapewnia kardiolog lekarz weterynarii Agata Chojecka oraz pozostali członkowie zespołu.

• Badania diagnostyczne

Kardiologiczne usługi weterynaryjne obejmują badania diagnostyczne:
    • badanie echokardiograficzne (ECHO serca)
    • badanie elektrokardiograficzne (EKG)
    • badanie radiologiczne klatki piersiowej
    • pomiar obwodowego ciśnienia krwi

W całodobowej Klinice Vetriver w Laskach i Latchorzewie koło Warszawy mamy możliwość hospitalizacji / monitorowania pacjentów w ciężkim stanie tj. wstrząsie kardiogennym, obrzęku płuc.

• Kiedy zgłosić się na badanie kardiologiczne?

Kiedy należy zgłosić się na konsultację kardiologiczną i zbadać serce u naszego pupila?

1) Gdy pojawią się niepokojące objawy charakterystyczne dla chorób serca. Należeć do nich mogą:

• kaszel po wysiłku, w nocy, nad ranem, przy wysokiej temperaturze
    • nietolerancja wysiłkowa (niechęć do wysiłku, szybkie męczenie się podczas spaceru)
    • omdlenie, zasłabnięcie
    • nadmierne sapanie, dyszenie po wysiłku
    • siny język
    • duszność (szybkie oddechy, nietypowy sposób oddychania)
    • powiększenie obrysu brzucha
    • spadek masy ciała zwłaszcza spadek masy mięśniowej
    • wyczuwalne przez właścicieli tzw. „mocne uderzenie lub kołatanie serca”
    • szczenięta, które mają słaby przyrost masy ciała, są mało aktywne, odstają od stada

2) Gdy lekarz weterynarii wysłucha szmer lub arytmię serca

3) U starszych zwierząt powyżej 7-8 roku życia

4) Przed planowanym zabiegiem chirurgicznym/stomatologicznym lub koniecznością znieczulenia ogólnego zwłaszcza u zwierząt starszych

5) U psów hodowlanych przed włączeniem ich do rozrodu

6) W przypadku posiadania ras psów i kotów predysponowanych (wymienione poniżej)

Mówiąc o nabytej wadzie serca warto zaznaczyć, że często jest ona wtórna do innych chorób układowych, takich jak np. do niedoczynności, nadczynność tarczycy, czy zapalenie mięśnia sercowego na tle boreliozy itd. W takich sytuacjach wymagane jest terapia choroby podstawowej i ewentualne leczenie wspomagające serca. Należy również uwzględniać choroby nowotworowe, nierzadko spotykane u zwierząt w starszym wieku.